ביטוח דרך קופת חולים

אין תפישה לא נכונה שמושרשת כל-כך עמוק בתודעה הישראלית כמו התפישה שיש לישראלים רבים כלפי ביטוח דרך קופת החולים. רבים טועים לחשוב שהרעיון הטוב ביותר הוא לבטח את עצמם באמצעות קופת החולים שלהם. המחשבה שיש בראשם של ישראלים רבים היא כזאת- אם קופת החולים שלי יודעת לבטח אותי כשאני בארץ ולתת לי טיפול רפואי כשאני בארץ, אז היא בטח תדע גם לתת לי טיפול רפואי כזה בחו"ל וודאי היא גם מכירה את מצבי הרפואי האישי, שכן התיק הרפואי שלי נמצא בידיה.

אלו שתי מחשבות שאולי נשמעות הגיוניות, אך הן מבוססות על טעות גדולה מאוד.
נפקח כאן את עיניהם של רבים בציבור וננסה להסביר אחת ולתמיד למה התפישה הזאת ממש לא נכונה ואפילו קצת מסוכנת.

ראשית, קופת החולים לא מבטחת ולא ביטחה מעולם אף ישראלי שנמצא בחו"ל. כן, ממש כך- מעולם לא ביטחה אף ישראלי בחו"ל. אז רבים ודאי קוראי ואומרים- אבל אני ביטחתי את עצמי בטיול האחרון באמצעות קופת החולים שלי. אז זהו- שלא. למעשה כאשר אתה רוכש ביטוח מקופת החולים אתה למעשה רוכש ביטוח מחברת ביטוח (לרוב- חברת הביטוח "כלל" או חברת הביטוח "הראל"). באופן מעשי קופת החולים משמשת רק כצינור השיווק של חברת הביטוח. היצרן, או הגוף המבטח הוא בכלל חברת הביטוח והם גם מי שמטפל מהתחלה ועד הסוף בכל תביעה. הרופא שלך או המרפאה שלך כלל לא קשורים לתהליך הביטוח ולא מטפלים במצב הרפואי בחו"ל.

ומכאן חשוב שנבין דבר נוסף- לחברת הביטוח שאליה בעצם הפנתה אותך קופת החולים- אין כל דרך או אפשרות חוקית לדעת מהו מצבך הרפואי לפני היציאה, אלא אם כן אתה תמסור לה את המידע. הדבר גורם לישראלים רבים לחשוב בטעות שבגלל שהם רכשו את הביטוח באמצעות קופת החולים שלהם- הם מוגנים מפני החמרה במחלה הקיימת שלה או המצב הרפואי הקיים שלהם. אין טעות גדולה מזה- ויש להזהר מכך. ישראלים רבים שרוכשים את הביטוח דרך קופת החולים טועים לחשוב שהם מכוסים בגין כל עניין רפואי שקיים אצלם כי זאת הרי קופת החולים שלהם. בפועל- אם יקרה להם מקרה ביטוח שקשור במצב רפואי קיים הם פשוט לא יכוסו, ולא יעמוד להם הטיעון שהקופה היתה צריכה לדעת את זה כי הם לא הצהירו בעצמם על מצבם הרפואי..

ואם כבר דיברנו על חסרונות- נמשיך באחד החסרונות הבולטים של רכישת ביטוח מקופת חולים. זיכרו שמדובר במוקד ענק של טלפנים שמטרתו היא למכור. הטלפן שמכר לך לא יוכל לעזור לך במידת הצורך, את זה כבר תעשה מחלקת התביעות של מערך השיווק. לא בטוח שזה מה שרציתם.

לכן- בפעם הבאה שאתם מתכוונים לרכוש ביטוח מקופת החולים שלכם- חישבו שוב.

אם עד לפני כמה שנים שלטו קופת החולים בשוק ביטוח הנסיעות לחו"ל, הרי שהיום המצב שונה מאוד ויותר ויותר לקוחות בוחרים לרכוש את הביטוח הנסיעה שלהם באמצעות סוכן ביטוח שהם סומכים עליו שיוכל גם לתת להם שרות במקרה הצורך וגם במקרים רבים באמת מכיר ורואה את הלקוח.